Personlig branding for større suksess

Møt Anne Berit Olsvik

Powerful YOU drives av Anne Berit Olsvik. Hun hjelper deg å bygge en business basert på dine talenter, din lidenskap og ekspertise, kombinert med smarte business strategier som fungerer for din unike personlighet.

23. February 2025

Det er fire måter, og kun fire måter, vi har kontakt med verden på. Vi blir evaluert og klassifisert av disse fire kontaktene: hva vi gjør, hvordan vi ser ut, hva vi sier og hvordan vi sier det.” – Dale Carnegie

Er du bevisst hva du formidler om deg selv?

Hvem er du?

Hva gjør du?

Hva gjør deg unik?

Når folk tenker på deg, hvem du er og hva du tilbyr, hva vil du at de skal si om deg? Hvorfor skal de gjøre business med deg? Jeg ønsker å bevisstgjøre deg på hvorfor det er viktig at folk forstår hvem du er, hva som gjør deg annerledes på markedet og hvorfor de skal velge akkurat DEG.

Du har din unike stil og det er det som gjør deg til den du er. Det er på tide å slutte å holde det for deg selv!

Vi har alle et personlig brand

Det sies at et sterkt, positivt selvbilde er den beste forberedelsen på suksess. Din personlige merkevare er det tydelige inntrykket folk får av deg og kommer fra det du står for, din personlighet og karakter, dine verdier og oppførsel, evner og handlinger.

Vi har alle et personlig brand, enten vi gjør noe med det eller ikke. Vi formidler hele tiden signaler om oss selv, og hvordan du fremstår og presenterer deg blir ofte sett på som en refleksjon av dine ferdigheter og din holdning til deg selv.

Dette påvirker oppfatningen dine kolleger, kunder eller andre personer i dine omgivelser har av deg og kan ha stor innvirkning på karrieren din. Førsteinntrykket dannes i løpet av få sekunder og er avgjørende når det gjelder å kommunisere din personlighet, ekspertise og ditt personlige brand.

Et ekte og autentisk personlig brand starter med DEG!

Det er det sterke og positive inntrykket andre mennesker får av deg. Personlig merkevarebygging er per definisjon prosessen der vi markedsfører oss til andre og handler blant annet om å kommunisere den indre essensen av deg – din egenart, dine positive egenskaper, styrker, ferdigheter og lidenskaper.

Det er viktig å få klarhet i hvem du er og hva du står for. Det er vesentlig å være bevisst på hvordan du vil at andre skal oppfatte deg og synliggjøre hvilken opplevelse du skaper for kundene dine. Folk gjør forretninger med de de kjenner, liker og stoler på.

I følge ordboken er personlig branding “en persons oppfatning av et produkt, tjeneste, opplevelse eller organisasjon.” Sagt på en annen måte, så er personlig branding evnen til å vise noe om oss selv ved et bevisst sett med handlinger som skiller oss fra mengden. Ditt personlige brand din skal gjenspeile det som er spesielt med deg, og fordelene kundene får av å jobbe med deg. Dette vil hjelpe deg med å bygge opp virksomheten din, tiltrekke deg flere kunder og skape mer vekst i businessen din.

Kundene vil velge deg fremfor andre på grunn av egenskapene du har eller egenskapene de opplever at du har. Du har en unik erfaring og kompetanse og du gjør tingene på din måte. Med andre ord handler det om deg, fordi DU er en vesentlig grunn til at dine kunder kommer til deg, og det er derfor viktig å kommunisere hvem du er og hva du står for.

Dine styrker og talenter

Dine styrker og talenter er en avgjørende del av ditt personlige brand, så det er viktig at du identifiserer disse. Det å forstå din personlige kommunikasjonsstil vil være verdt tiden og pengene dine i årene som kommer.

En individuell personlig profil

En individuell personlighetsprofil er et verktøy som hjelper deg med å definere dine talenter, styrker, svakheter, måten du kommuniserer på, hvordan du er i salgsprosessen, dine lederegenskaper, hvordan du leder deg selv og andre, for å nevne noe.

Jo mer du forstår deg selv, jo bedre beslutninger vil du ta, jo mer effektivt vil du være i stand til å bestemme hva du vil kommunisere, hvordan du skal nå ditt marked og få det du ønsker. Et profilverktøy kan gi deg informasjon som kan hjelpe deg å forstå deg selv bedre, forstå hvordan kundene dine tenker og hvordan du kan håndtere dem på best mulig måte.

Identifiser ditt personlige brand

Hva gjør deg eller produktet ditt unikt? I dette tilfellet er produktet deg. Husk at du er originalen og at det ikke finnes noen som deg.

Ditt personlige brand skal skille seg ut og være unik, selv blant personer med lignende kompetanse. Det første trinnet er å finne ut hva som får deg til å skille seg ut, som betyr hvilke sider av deg selv du bør presentere og synliggjøre for potensielle kunder, som kan gi gjenklang hos dem. Hva er dine verdier og hvordan overfører du det til virksomheten din?

Det handler om å ta kontroll over hvordan du blir oppfattet og tydeliggjøre og kommunisere hva som gjør deg annerledes og spesiell, og deretter bruke disse egenskapene til å skille deg ut fra andre, slik at du kan få større suksess.

Gjør et godt førsteinntrykk

Din kommunikasjon er en viktig del av din personlige merkevarebygging. Og det betyr både den verbale og ikke-verbale kommunikasjonen. Måten du presenterer deg selv for andre på en daglig basis, som hvordan du bærer deg selv, kroppsspråket ditt, hvordan du samhandler med andre og måten du kommuniserer på.

Måten du kler deg på kan påvirke måten folk oppfatter deg på, og hjelpe deg å forbedre mulighetene dine. Du har 10 sekunder på deg til å gjøre et godt førsteinntrykk, og å gjøre et godt førsteinntrykk er en viktig del av kommunikasjonen din. Forskning har vist at 67 % av førsteinntrykket er varig.

Det tar tid, utholdenhet og tålmodighet å bygge ditt personlige brand. Personlig branding vil rett og slett få deg til å skille deg ut fra konkurrentene dine og gjøre deg mer synlig i markedet slik at du blir sett på som eksperten i din bransje.

Når du har et tydelig personlig brand vil det hjelpe deg videre i din virksomhet og bidra til bedre og raskere resultater. Det styrker din troverdighet og selvtilliten din, og bidrar til at større suksess i din karriere.

Finn suksess i din virksomhet – bli bevisst på hvordan du blir oppfattet av andre, og signalene du gir med måten du presenterer deg på. Det er på tide å skille seg ut med karisma og selvtillit, ved å øke bevisstheten om ditt personlige brand og la deg selv SKINNE!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV OG MOTTA E-BOKEN OM HVORDAN OPPDAGE DIN SUKSESSKODE

Interessert i å få ny inspirasjon og lære mer om hvordan du kan utnytte dine styrker, lidenskaper og ferdigheter til å skape et mer meningsfylt og vellykket profesjonelt resultat? Last ned e-boken Oppdag din suksesskode – Finn din unike verdi og ta din virksomhet til neste nivå! nå og ta det første skrittet mot din suksess!

Du liker kanskje også…

 

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *