Fargenes psykologi i business

Møt Anne Berit Olsvik

Powerful YOU drives av Anne Berit Olsvik. Hun hjelper deg å bygge en business basert på dine talenter, din lidenskap og ekspertise, kombinert med smarte business strategier som fungerer for din unike personlighet.

11. January 2025

Visste du at fargene rundt deg påvirker hvordan du føler deg, hvordan andre oppfatter deg og til og med din suksess i arbeid og business? Fargepsykologi er studiet av hvordan ulike farger kan påvirke menneskelig atferd, følelser og beslutninger. Farger sender bevisste og ubevisste signaler som oppfattes på forskjellig vis av oss mennesker. Alt fra klærne du velger til hvordan du innreder kontoret ditt, så er fargene du bruker ubevisst assosiert med psykologiske egenskaper. Fargevalgene du tar i jobbsituasjoner kan ha innvirkning på din interaksjon med kunder, kolleger og innflytelsen du har på arbeidsplassen. Med de riktige fargene kan du bli sett på som mer tilgjengelig, selvsikker eller autoritativ. Vurder hvordan du vil at dine medarbeidere eller klienter skal oppfatte deg, og velg deretter hva du ønsker å formidle om deg selv.

Hvordan bruke fargene bevisst til å styrke ditt budskap og uttrykk

Når du ser inn i klesskapet ditt, er sjansen stor for at garderoben din følger et bestemt fargevalg. Enten det er med hensikt eller ikke, så har de fleste en tendens til å trekkes mot bestemte farger når de handler. Noen liker kanskje enkelheten i en garderobe fylt grunnleggende med svart, mens andre foretrekker nyanser som fremhever hudtonen eller øynene deres.

Mørke farger oppleves som mer formelle, dominerende og autoritative, mens lyse farger gjør at brukeren fremstår som mer vennlig og imøtekommende. Hvordan farger oppfattes er subjektivt, men farger har et universalt språk som er allment anerkjent og har symbolikk over hele verden.

Farger som rødt, oransje og gult, som tilhører det varme spekteret, kan fremkalle følelser av energi, lidenskap og handling, mens blå, lilla og grønne nyanser ofte assosieres med ro, balanse og harmoni. Å forstå disse nyansene kan hjelpe deg å ta bedre valg i din profesjonelle branding og gi deg en konkurransefordel!

Oppdag fargenes effekt – Inspirer deg selv til bevisst fargebruk

Farger har spilt en viktig rolle i å formidle informasjon og til og med påvirke våre beslutninger. Det kan være interessant å lære hvordan det kan påvirke humøret, kjøpene og prestasjonene våre. Har du noen gang tenkt på hvordan fargene du har på deg blir oppfattet av andre? La oss ta et dypere dykk inn i fargepsykologiens verden og hvordan du kan bruke de ulike fargene mer bevisst for å styrke ditt profesjonelle uttrykk og kommunikasjon.

🔴 Rødt – Selvsikkerhet og oppmerksomhet

Rødt er en energisk farge og kan representere lidenskap, følelser og selvsikkerhet. Bruk rødt når du vil ha anerkjennelse, fremstå med power eller for å tiltrekke deg andres oppmerksomhet. Andre vil oppfatte deg som direkte, selvsikker og kraftfull, selv om du kanskje ikke føler det slik. Gå ut av komfortsonen din og invester i en rød kjole – den kan være fantastisk for de dagene du trenger en selvtillitsboost. Det beste av alt er at du kan kle den opp til en datekveld eller en kveld ute på byen med det rette tilbehøret.

🟠 Oransje – Energi og entusiasme

Oransje representerer kreativitet, spontanitet og sosial energi. Den fanger oppmerksomhet, men er mindre formell enn rødt.

Bruk oransje i:

  • Kreative sammenhenger
  • Detaljer som sjal eller tilbehør
  • Settinger hvor du ønsker å inspirere og engasjere

Unngå oransje:

  • I konservative eller formelle møter
  • Når du vil fremstå elegant og profesjonell

🟡 Gult – Optimisme og energi

Gult symboliserer glede, optimisme og kreativitet. Den lyser opp, bokstavelig talt – og kan bidra til å sette deg og andre i godt humør.

Bruk gult når du vil:

  • Skape godt humør
  • Vekke oppmerksomhet (f.eks. på scenen)
  • Kommunisere med barn

Unngå gult når du:

  • Deltar i seriøse eller tunge samtaler
  • Ønsker å formidle troverdighet eller ansvarlighet

🟢 Grønt – Balanse og pålitelighet

Grønt representerer stabilitet, vekst og trygghet. Den signaliserer balanse og er et godt valg når du vil virke støttende og tillitsvekkende.

Bruk grønt når du:

  • Ønsker å roe ned eller gjenopprette energi
  • Forhandler eller diskuterer lønn
  • Vil fremstå profesjonell og trygg

Unngå grønt:

  • Når du trenger å overbevise raskt
  • I situasjoner hvor du ønsker å utstråle handlekraft og fremdrift

🔵 Blått – Ro, tillit og profesjonalitet

Blått er en av de mest brukte og pålitelige fargene i business. Den skaper ro og troverdighet og passer godt i formelle og seriøse sammenhenger.

Bruk blått når du vil:

  • Bygge tillit og trygghet
  • Formidle ro og profesjonalitet
  • Skape en autoritativ, men vennlig tone

Unngå blått når du:

  • Ønsker å fremstå som kreativ og utradisjonell
  • Vil vise individualitet

🔵 Indigo / Blålilla – Intuisjon, dybde og visjonært lederskap

Indigo – også kalt blålilla – kombinerer det beste fra både blått og fiolett og er en farge som utstråler dyp refleksjon, intuisjon og visjonær tenkning. Den formidler en balanse mellom ro og profesjonalitet (fra blått) og kreativitet og åndelighet (fra fiolett).

Bruk indigo når du vil:

  • Formidle dyp innsikt, indre trygghet og ro
  • Fremstå som troverdig og reflektert i veiledende eller undervisende roller
  • Skape tillit uten å virke påtrengende
  • Når du ønsker å formidle tyngde og tillit med et spirituelt uttrykk

Unngå indigo når:

  • Du deltar i svært konservative eller formelle møter hvor sterke personlige uttrykk kan tolkes negativt
  • Du ønsker å fremstå jordnær og folkelig
  • Du ønsker å virke lett, leken eller ekstra tilgjengelig

🟣 Lilla/Fiolett – Intuisjon og kreativitet

Fiolett kombinerer styrken fra rødt og roen fra blått og står for visdom, kreativitet og originalitet.

Bruk fiolett når du:

  • Ønsker å fremstå som intuitiv og inspirerende
  • Skal snakke fra scenen eller finne kreative løsninger
  • Vil skille deg ut i en profesjonell setting

Unngå fiolett når du:

  • Vil fremstå jordnær og folkelig
  • Jobber med trygghetsbaserte tjenester som forsikring

Svart – Autoritet, mystisk og seriøs

I flere tiår har svart vært vanlig i jobbklær. Hvorfor er det slik at når du møter en kunde eller er på vei til et intervju, så strekker du deg etter den svarte forretningsdressen din? Svart gir fra seg en sterk og sofistikert stemning, spesielt i en profesjonell setting. Den kan være slankende og formell – og ingenting sier noe mer om alvoret enn en skreddersydd svart drakt.

Men svart kan også skape en følelse av avstand, så for å unngå å se for formell ut, miks det svarte med andre farger ved å bruke en farget bluse eller et par spreke statement-pumps. Svart er klassisk, elegant og formelt. Den brukes ofte i forretningssammenheng for å signalisere makt og profesjonalitet – men kan også virke avvisende.

Bruk svart når du:

  • Vil fremstå profesjonell og sofistikert
  • Skal i en formell eller seriøs setting
  • Ønsker å signalisere makt og autoritet

Unngå svart når du:

  • Ønsker å virke imøtekommende og varm
  • Skal selge, forhandle eller bygge relasjoner

🎯 Oppsummering: Kle deg med intensjon

Fargene du bruker er en viktig del av hvordan du kommuniserer med omverdenen – enten du vil det eller ei. Ved å velge farger med bevissthet, kan du støtte opp under budskapet ditt og fremstå mer troverdig, karismatisk og tydelig.

Hvilke signaler ønsker du å sende – og hvilke farger hjelper deg å formidle det?

Interessert i å lære mer om fargenes psykologi? Motta en PDF-fil om FARGENES PSYKOLOGI – Hvordan bruke fargene mer effektivt!

MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV OG MOTTA E-BOKEN OM HVORDAN OPPDAGE DIN SUKSESSKODE

Interessert i å få ny inspirasjon og lære mer om hvordan du kan utnytte dine styrker, lidenskaper og ferdigheter til å skape et mer meningsfylt og vellykket profesjonelt resultat? Last ned e-boken Oppdag din suksesskode – Finn din unike verdi og ta din virksomhet til neste nivå! nå og ta det første skrittet mot din suksess!

KONTAKTINFORMASJON